بسیاری از ما با موارد اورژانسی روبرو شده‌ایم، مواردی که نیاز به انتقال بیماران پیدا می‌کنیم. گاهی از اورژانس 115 درخواستی داریم که می‌گویند در محدوده کار آن‌ها نیست! نمی‌دانیم چه چیزی در محدوده کار آن‌ها هست و چه چیزی نیست. در بسیاری از موارد همراهان بیمار تمایل به انتقال بیمار به بیمارستانی خاص را دارند و یا میگویند که بیمارشان پرونده در بیمارستانی خاص را دارد درحالی‌که اورژانس قبول انتقال بیمار را به مرکز مورد نظر انجام نمی‌دهد.

نکته مهم دیگر این است که آمبولانس‌های 115 اجازه انتقال بیمار به مرکزی خصوصی را ندارند. بنابراین اگر تمایل دارید که بیمارتان را به بیمارستان خصوصی انتقال دهید، بهتر است از وسیله نقلیه‌ شخصی و یا از آمبولانس‌های خصوصی استفاده کنید. برخلاف آمبولانس اورژانس 115 که رایگان است، آمبولانس‌های بخش خصوصی با هزینه‌ای از پیش تعیین‌شده، می‌توانند بیمار را به مرکز دلخواه شما انتقال دهند.

وظایف اورژانس پیش بیمارستانی(115) چیست؟

-         انجام کمک‌های اولیه پزشکی در مورد بیماران و مجروحان تا از مرگ فوری نجات داده شوند. به فرض برقراری راه هوایی و اکسیژن، جزء اولین اقدامات در برخورد با هر مصدومی است. بررسی فشارخون اقدام بعدی است.

-         معاینه بیمار و گزارش وضع اولیه او به پزشک مربوطه تا بر اساس شواهد محل وقوع حادثه، وضعیت بالینی بیمار در مورد بیمارستان مقصد تصمیم‌گیری شود.

-         ایجاد اطمینان خاطر در بیمارانی که اضطراب فراوان دارند. اطلاع‌رسانی مناسب به بیمار باعث اعتماد شده و این اعتماد می‌تواند شروعی برای آرام‌سازی بیمار و رفع تنش ناشی از وضعیت اورژانسی موجود باشد.

-         یکی از مواردی که اگر در تمامی بیماران انجام شود سیر درمانی را می‌تواند دگرگون کند رگ گیری از بیمار است. این اقدام بالأخص در بیماران تصادفی، افراد دچار خون‌ریزی، بیماران قلبی و ... موثر است چرا که تا رسیدن آن‌ها به بیمارستان ممکن است آن‌چنان وضعیت فشارخون بیمار افت کند که امکان رگ گیری مقدور نباشد.

-         یکی از اقدامات مهم در برخورد با بیماران مبتلا به توقف قلبی تنفسی شروع سریع احیاء است. هر دقیقه که از دست می‌رود شانس بازگشت فرد به زندگی 7-8 درصد کاهش می‌یابد. با این اوصاف، نقش کارکنان اورژانس به عنوان اولین افرادی که بر بالین بیماران می‌رسند اهمیت دو چندان می‌یابد.

-         تعدادی دارو در اختیار کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی است که با و گاهی بدون اجازه پزشک می‌توان آن‌ها را تجویز کرد. به فرض نیتروگلیسیرین زیر زبانی و آسپیرین به دلیل عوارض کم و توانایی نجات جان بیماران، بدون اجازه پزشک استفاده می‌شوند.

-         یکی از مشکلات مراکز درمانی عدم اطلاع از وضعیت بیماران اعزامی توسط اورژانس 115 است. اگر امکان اطلاع وضعیت بیمار قبل از رسیدن به اورژانس وجود داشته باشد، کارکنان بیمارستان با داشتن آگاهی، امکانات لازم را قبل از رسیدن بیمار مهیا می‌کنند.

-         رانندگی وسیله نقلیه جهت رسیدن سریع به محل مأموریت و همچنین حمل بیمار به مراکز درمانی شاید کم اهمیت‌ترین وظیفه این قشر زحمت کش باشد. متأسفانه گاهی افراد به اشتباه آمبولانس را با تاکسی تلفنی آژیر دار اشتباه می‌گیرند!